Перспективи реформування законодавства у сфері благодійництва Друк

Українське законодавство стримує бізнес та громадян здійснювати благодійну діяльність. Поки добросердний громадянин дарує кілька гривень своїй церкві, дільничному лікарю або жебракам у переході метро, він не цікавиться законодавством про благодійну діяльність і творить своє добро в тиші і таємниці. А закон цікавиться благодійниками, тільки коли їх діяльність стає явною та масштабною.

blag_1.jpgУкраїнське законодавство стримує бізнес та громадян здійснювати благодійну діяльність. Поки добросердний громадянин дарує кілька гривень своїй церкві, дільничному лікарю або жебракам у переході метро, він не цікавиться законодавством про благодійну діяльність і творить своє добро в тиші і таємниці. А закон цікавиться благодійниками, тільки коли їх діяльність стає явною та масштабною. І тоді наш добросердний благодійник дізнається, що в Україні закон вимогливий до нього та тих, кому він прагне допомогти. Закон вимагає від операторів мобільного зв’язку – стягнути 28 копійок податку з кожної гривні, яку громадянин переказує під час смс-марафону на будівництво дитячої лікарні.

Вимагає від державного казначейства – скоротити бюджетні асигнування на наступний рік кожній лікарні або музею, які наважилися поставити на свій баланс коштовне обладнання на суму вартості такого обладнання.
 
Вимагає від телекомпаній – не згадувати імен і назв тих благодійників, які передають дарунки в дитячі будинки, якщо не сплачено податку на рекламу.
 
Вимагає від митниці – очікувати кілька місяців, поки ліки і медичні вироби визнає гуманітарною допомогою спеціальна урядова комісія.
 
Вимагає від банків – відмовляти у переказі коштів потерпілим від вибухів у жилих будинках (як-от у Львові і Дніпропетровську), поки благодійний фонд не дізнається індивідуальні податкові коди цих потерпілих і не стягне авансом 15% податок.
 
Вимагає від дитини з малозабезпеченої сім’ї – відмовитися від призу за перемогу в шкільному конкурсі на кращий малюнок чи твір, бо вартість цього призу зараховується до доходу батьків, які можуть втратити право на державну соціальну допомогу принаймні на рік.
 
Вимагає від інваліда – сплатити не менше 180 грн податку, якщо візок вартістю 2000 грн йому подарував не близький родич, а знайомий із сусіднього будинку.
 
І багато чого ще вимагає чинний український закон від тих, кому начебто має допомагати не словом, а доброю справою підтверджувати статтю третю Конституції України, в якій життя, здоров’я і безпека людини (а не виконання, скажімо, квартального плану надходжень до бюджету) визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
 
І багато хто зневірюється у власних силах творити добро в рамках такого закону. Але хіба такі закони не надаються до змін?

Україна має шанси протягом кількох років отримати сприятливе благодійне і податкове законодавство
 
Останнім часом відбулася низка подій, які засвідчують, що українська влада приділяє все більшу увагу розвитку благодійництва.

Так, 16 січня 2008 року уряд своєю постановою № 14 затвердив Програму діяльності Кабінету Міністрів України "Український прорив: для людей, а не політиків". В розділі 1.1 Розвиток громадянського суспільства уряд узяв на себе зобов'язання розробити законопроект:
"Про внесення змін до Закону України "Про благодійництво та благодійні організації" (спрощення та здешевлення процедур реєстрації благодійних організацій, визначення особливостей правового статусу благодійних фондів, ендавментів та установ, волонтерів, спонсорів і меценатів)"

Ще 21 листопада 2007 року уряд Віктора Януковича своїм розпорядженням № 1035 ухвалив Концепцію сприяння органами виконавчої влади розвитку громадянського суспільства, в якій зазначено:
"Створення сприятливих умов для діяльності інститутів громадянського суспільства на сучасному етапі передбачає:
-   створення умов для розвитку благодійництва і меценатства;
- підтримку суб’єктів господарювання та громадян, які надають фінансову допомогу чи здійснюють добровільні пожертвування інститутам для розв’язання проблем, що мають важливе суспільне значення".
 
28 травня 2008 року уряд Юлії Тимошенко своїм Розпорядженням № 784 затвердив План заходів щодо реалізації у 2008 році Концепції сприяння органами виконавчої влади розвитку громадянського суспільства, в якому пунктом № 23 дано доручення Міністерству культури і туризму України на грудень 2008: "Розробити і подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про благодійництво та благодійні організації", в якому передбачити запровадження додаткових стимулів заохочення благодійників та благодійних організацій."
 
10 квітня 2008 року службою Віце-прем’єр-міністра України Івана Васюника було проведено урядову нараду з питань реформування законодавства щодо благодійництва. В засіданні взяли участь близько 25 представників благодійних фондів. Було вирішено залучити широку громадськість до розробки змін до благодійного й податкового законодавства та сформувати спільну робочу групу при Міністерстві культури і туризму України.
 
Сповнює оптимізмом той факт, що організована громадськість позитивно сприйняла ініціативи уряду та створила коаліцію благодійних і громадських організацій для підтримки реформ. Коаліція ставить за мету сприяти створенню сприятливого благодійного і податкового законодавства для організацій громадянського суспільства та бізнесу, що підтримує їх діяльність.
 
Коаліція є відкритою і планує залучити максимально широке коло благодійних фондів, корпоративних благодійників, громадських організацій та громадських експертів. Вже сьогодні до коаліції залучилися: Форум благодійників України, Фонд "Східна Європа", Фонд "Розвиток України", Фонд "Відродження", Фонд "Доброта", Фонд "Дитячий світ", Фундація імені князів-благодійників Острозьких, Фонд "Рідний дім", Фонд "Україна 3000", Мережа розвитку європейського права, Український незалежний центр політичних досліджень, Центр комерційного права, Інститут громадянського суспільства, Міжнародний центр некомерційного права (США), Центр філантропії. Організаційну групу коаліції складають: Максим Лациба, керівник програм Українського незалежного центру політичних досліджень (тел./факс: (044) 230-91-78, 235-65-05, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду ), Олександр Вінніков, голова правління Мережі розвитку європейського права (тел./факс: (044) 279-50-02, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду ), Ганна Гулевська-Черниш, директор Форуму благодійників України (тел./факс: (044) 230 23 84, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду ).

Головні напрямки реформування законодавства
 
1. Скоротити час і вартість реєстраційних дій щодо благодійних організацій, скасувати територіальний статус для благодійних організацій.
2. Надати можливість утворювати благодійні фонди як нечленські організації та за заповітом.
3. Скасувати мінімальний поріг у 2 % прибутку підприємств від минулого року для здійснення благодійних пожертв.
4. Розглянути можливість оформлення спонсорства як благодійної допомоги, що забезпечить можливість для бізнесу відносити витрати на спонсорство на валові витрати.
5. Розширити фінансування з боку бізнесу проектів громадських організацій через можливість включення у валові витрати підприємств витрат на фінансову допомогу неприбутковим організаціям та витрат на спонсорство і рекламу.
6. Встановити адекватні та сприятливі критерії віднесення ОГС до неприбуткових організацій.
7. Створення відкритого Реєстру неприбуткових організацій.
8. Упорядкувати норми законодавства щодо ПДВ та податкового кредиту для донорів-фізичних осіб у сфері благодійної допомоги.
 
Для реалізації цих завдань необхідно внести зміни до Законів України "Про благодійництво та благодійні організації", "Про оподаткування прибутку підприємств", "Про доходи фізичних осіб", "Про місцеві податки і збори". А також необхідно ухвалити Постанову КМУ "Про порядок ведення Реєстру неприбуткових організацій".
 
Дорожня карта реформ
 
Для проведення реформи благодійного і податкового законодавства необхідно забезпечити конструктивну співпрацю між органами влади й зацікавленою громадськістю. Саме залучення громадського експертного ресурсу та суспільної підтримки з боку благодійних і громадських організацій забезпечить необхідну якість проектів документів та динаміку їх ухвалення.
 
На сьогодні можна відзначити наявність співпраці коаліції благодійних фондів і Міністерства культури і туризму України та Секретаріату Кабінету Міністрів України.
 
Нині громадська коаліція "За ефективне благодійне законодавство" визначила такі необхідні кроки для проведення реформи:
 
1. Проведення в червні 2008 року 4 фокус-груп з представниками благодійних фондів, корпоративних благодійників, громадських організацій, одержувачів благодійної допомоги, за результатами яких будуть визначені головні правові проблеми, що перешкоджають створювати благодійні фонди, здійснювати благодійну діяльність, залучати й жертвувати кошти. Здійснення аналізу кращих світових практик регулювання діяльності благодійних фондів та благодійних пожертв.
2. Створення Концепції розвитку благодійного законодавства, яка визначить головні цілі реформування благодійного законодавства, документи, що потребують удосконалення, а також суть цих змін. Буде проведено широке громадське обговорення вказаного документа.
3. Формування Дорожньої карти створення сприятливого податкового законодавства для ОГС, яка визначить перелік законодавчих актів, які потребують змін, суть цих змін та послідовність їх ухвалення. Буде проведено широке громадське обговорення вказаного документа.
4. На підставі вказаних концептуальних документів здійснення реформ будуть підготовлені тексти змін до таких Законів: "Про благодійництво та благодійні організації", "Про оподаткування прибутку підприємств", "Про доходи фізичних осіб", "Про місцеві податки і збори" та пропозицій до Податкового кодексу України. Буде проведено широке громадське обговорення вказаних документів.
5. Громадські експерти братимуть активну участь у робочих групах Міністерства культури і туризму, Кабінету Міністрів України, профільних комітетів Верховної Ради України з доопрацювання і просування вказаних законопроектів.
6. Подання Кабінетом Міністрів України зазначених законопроектів до Верховної Ради України в грудні 2008 року.
7. Проведення восени 2008 року парламентських слухань на тему "Пріоритети реформування благодійного законодавства України".

Що вже зроблено

29 травня відбулась фокус-група на тему "Пріоритети реформування законодавства про благодійну діяльність". Представники благодійних фондів визначили ключові законодавчі перешкоди при створенні, реєстрації і діяльності благодійних організацій в Україні.
 
4 червня відбулась фокус-група на тему "Що в податковому законодавстві перешкоджає діяльності благодійних і громадських організацій?". Бухгалтери благодійних фондів і організацій визначили ключові проблемні позиції податкового законодавства, що перешкоджають діяльності благодійних і громадських організацій.
 
10 червня відбулась фокус-група на тему "Що в законодавстві України заважає компаніям здійснювати корпоративну благодійність?". Представники бізнес-компаній визначили проблеми законодавства, що перешкоджають компаніям здійснювати корпоративні благодійні проекти, надавати благодійну допомогу тощо.
 
Проаналізовано міжнародний досвід регулювання благодійної діяльності та підготовлено відповідні рекомендації.
 
Розробляється Концепція розвитку благодійного законодавства, яку буде презентовано 27 червня на Всеукраїнський конференції благодійників.
 
Отже, головним завданням на найближчий час є виробити спільне бачення суті і логіки реформи благодійного законодавства між органами влади та благодійними фондами, корпоративними благодійниками, одержувачами благодійної допомоги. Дуже важливо знайти спільну позицію з ключових питань між Міністерством культури і туризму, Міністерством фінансів, Державною податковою адміністрацією, Міністерством юстиції, Секретаріатом Кабінету Міністрів України, Комітетом ВРУ з питань культури і духовності та Комітетом ВРУ з питань податкової і митної політики.
Ми сподіваємося, що відповідальна й наполеглива робота всіх зацікавлених сторін зможе забезпечити підготовку необхідних проектів рішень вже до кінця поточного року.

 

Мережа розвитку європейського права,
 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST