Таємнича Стратегія розвитку міста Львова до 2027 року вартістю мільйон гривень Друк

У Львові розробляють важливий документ, за яким місто житиме у наступні два десятки років – Стратегію розвитку Львова до 2027 року. Окрім того, документ цей ще дуже дорогий, адже на його розробку у міському бюджеті на цей рік передбачено 900 тис. грн., зокрема 195 тис. грн. – на перший етап та 705 тис. грн. – на другий етап розробки.

У Львові розробляють важливий документ, за яким місто житиме у наступні два десятки років – Стратегію розвитку Львова до 2027 року. Окрім того, документ цей ще дуже дорогий, адже на його розробку у міському бюджеті на цей рік передбачено 900 тис. грн., зокрема 195 тис. грн. – на перший етап та 705 тис. грн. – на другий етап розробки.

За результатами конкурсу, проведеного Львівською міською радою у січні цього року, розробку документу доручили львівській громадській організації "Центр муніципального та регіонального розвитку". Оскільки вже пройшов певний період часу, Presstime вирішив з’ясувати, як проходить процес розробки стратегії Львова. Інтерес до ходу розробки стратегії значно зріс, після того, як пошуки в Інтернеті, зокрема, на сайті Львівської міської ради, показали, що інформації про стратегію не те що мало, її просто нема.

"У дуже простому розумінні стратегія міста – це довгостоковий план розвитку. Він пишеться передусім для місцевої влади і передбачає якнайширшу участь громадськості, врахування її думки. Насамперед, потрібно проводити соціологічне опитування людей, дослідження підприємницького клімату, аналіз соціально-економічних тенденцій і прогнози, прораховувати якісь сценарії. Це все має доводитись до людей. Ця робота мусить бути публічною з визначення, адже створюється стратегічний документ як форма суспільного договору. Всяка закритість і кулуарність є абсолютно неприпустимими у цій роботі", - розповів Петро Мавко, директор Західноукраїнського регіонального навчального центру, який зараз розробляє Стратегічний план розвитку міста Житомира на 2008-2017 роки.

Дійсно, на відміну від Львова, інформації про хід розробки стратегії Житомира на сайті міськради цього міста не бракує.

"Після кожної нашої поїздки з’являються публікації щодо розробки стратегії Житомира, повідомлення про те, що відбулося, що зроблено, як просувається процес. Розроблений перший проект стратегії буде опублікований у пресі, щоб всі мали можливість з ним ознайомитися. У такому випадку не виникатиме питань, коли прийматиметься документ на сесії міської ради", - розповів Петро Мавко про роботу над стратегією Житомира.

З його слів, розробка стратегії середнього українського міста в організаціях, які займаються цим на комерційній основі, становить приблизно 10-15 тис. дол.

Про розробку стратегічного плану Львова Петро Мавко нічого повідомити не зміг, хоч зізнався, що йому, як мешканцю нашого міста, не байдужа його доля, так само, як і те, куди йдуть кошти з кишень львів’ян.

Ситуація з розробкою стратегії Львова викликає багато запитань і в керівника неурядової аналітичної організації "Центр дослідження місцевого самоврядування" Віталія Загайного, який є членом робочої групи з розробки даного документу.

"У листопаді минулого року було відомо, що тендер на розробку стратегії Львова не відбувся через недостатню кількість учасників. Потім, дуже швидко, в першій декаді січня 2008 року, ми дізналися, що конкурс вже відбувся, і одна із громадських організацій його виграла.Далі, у відповідь на моє звернення до міського голови, мене включили в робочу групу, але жодного повідомлення чи запрошення на її засідання я досі не отримував. У мене таке враження, що вона просто не збирається", - розповів Віталій Загайний.

На його думку, все це ставить під сумнів легітимність стратегії, яка розробляється, адже активні громадські організації міста мали б бути залучені до її розробки.

Виявилося, що одна із громадських організацій Львова мала охоту долучитися до процесу роботи над стратегією на громадських засадах та пропонувала міським чиновникам власну концепцію стратегії Львова.

"Концепцію стратегії розвитку Львова ми почали розробляти ще в 2004 році. Тут є праця багатьох людей. Концепція пройшла обговорення, є рецензії різних наукових інституцій. Ми хотіли її передати місту безкоштовно. Наше бачення було таке, що це має бути на громадських засадах. Щодо нашої концепції ми розмовляли з кількома посадовцями міста. Вони брали, дивилися. Чомусь вирішили зробити по-іншому і дуже закрито", - розповів керівник ГО "Спілка консультантів "Експерт-група" Андріан Фітьо.

"Коли документ розробляється тільки одною організацією – він дуже слабенький, - вважає експерт, - Це має бути колективний документ з максимальним залученням різноманітних фахівців. Його розробка і обговорення мали б йти паралельно, щоб не виявилося так, що до мільйона жителів має жити за тим, що розробляло троє осіб".

Спроби з'ясувати інформацію про розробку стратегічного плану Львова на наступні двадцять років викликали в нас багато запитань до громадської організації "Центр муніципального та регіонального розвитку Львова", яка виграла тендер і вже майже півроку працює над документом. Інтерв’ю з керівником організації Григорієм Дробенком так і проситься до того, щоб його подати без коментарів, тим більше, що йому (інтерв'ю) передував чималий закид пана Дробенка у бік преси, коли хтось там щось колись не під тим "соусом" подав, не так потрактував. Правду кажучи, ми здогадуємося, чому пан Дробенко так недолюблює пресу. Адже, свого часу саме журналісти розповіли громадськості про те, що Дробенко був спійманий своїми колегами на плагіаті і навіть програв суд. Проте, тішимо себе думкою, що наш мер Садовий не знайомий з цим фактом біографії пана Дробенка.

Те, що розповів пан Дробенко, ми подаємо без коментарів.

Пане Григорію, розкажіть, як ви виграли тендер на розробку стратегії Львова. Хто був вашими конкурентами у конкурсі?

Для мене запитання: "Як ви виграли тендер?" вже є не коректним, бо суть не в тому як ми виграли тендер! Наш центр має вже цілу купу зроблених стратегій. Перша книжка, яка була написана на тему стратегії розвитку територіальних громад в Україні, була видана нашим центром. Оте копання: "Як ви виграли?" є для мене не коректним! У тендері брали участь фірма "Ренесанс" та Інститут "Укрзахідцивілпроект".

Тендер відбувся у січні. Ви отримали фінансування на перший етап розробки стратегії. Що вже зроблено протягом цього часу?

Договір з міською радою був підписаний 18 лютого. Завдання першого етапу стратегії – розробити місію і стратегічні цілі Львова. Місія – головний сенс існування об’єкта, суб’єкта, мета, до якої повинен іти суб’єкт у своєму розвитку, в часовому просторі. Стратегічні цілі – нижчий рівень від місії. Якщо місія – те, що до нього треба йти і йти як напрямок. Стратегічні цілі – конкретні речі, які забезпечують рух Львова до здобуття тої місії. Наразі немає ні одного, ні другого. Є напрацювання. Конкретних речей немає.

Розкажіть, яка ж місія та стратегічні цілі Львова?

Я некоректно поведуся, як назву їх, бо вони не проголосовані експертами. Місію ми голосували 7 разів.

Коли плануєте розпочати другий етап роботи над стратегією?

Другий етап розпочнеться з липня. На цьому етапі будуть ще більш конкретизовані стратегічні цілі, стратегічні напрямки, будуть розроблені конкретні плани, які треба буде впроваджувати в життя.

Відомо, що для роботи над стратегією сформовані експертна та робоча групи. Над чим вони працюють?

Ці люди мали б затвердити місію і стратегічні цілі розвитку Львова, щоб їх можна було оприлюднити. Експертна група збирається кожну середу вже впродовж двох місяців. Робоча група буде затверджувати напрацювання експертної групи. Робоча група, створена Львівською міськрадою, є тим ситом, через яке мають пройти напрацювання експертної групи.

Уточніть, коли до процесу розробки документа буде залучена робоча група?

Міська рада знає.

Хто з боку Львівської міськради відповідає за розробку стратегії Львова?

Департамент економічної політики – Ірина Кулинич.

Ви працюєте над стратегією Львова до 2027 року? Наскільки реально спрогнозувати, що відбуватиметься з містом за стільки часу?

Ми проаналізували ті реальні ресурси, які Львів має сьогодні, які буде мати хоч би через 10 років. Дуже важко заглянути на 20 років в майбутнє, адже немає прогнозних методів, які б в сьогоднішньому динамічному світі, дали можливість це зробити, адже часто не прогнозованим є найближчий день. Спрогнозувати якісь конкретні речі до 1927 року не можливо, головне – побачити тенденції. Дай Бог, спрогнозувати ті речі, які будуть затребувані до 1912-15 рр. Ми стараємося домінувати до 10 років.

Чому тоді стратегія на 20 років?

Це технічне завдання ЛМР - розробити стратегію на 20 років.

Чому процес розробки стратегії Львова є мало інформативним? Чому немає ніякої інформації на сайті міськради?

Питання до них (до міської ради – Presstime). Можливо, це добре, що не заважали кореспонденти працювати. Ми собі спокійно напрацювали матеріали, які є важливими для розвитку Львова. Робоча група прийме зроблені напрацювання, тоді вже можна буде оприлюднювати ті речі, які зроблені.

До 20 червня я б хотів, щоб ми презентували напрацювання першого етапу розробки стратегії. Це залежить від міської ради. Я готовий через тиждень представляти. Я зацікавлений, щоб ця інформація була оприлюднена. Кожен мешканець Львова має бути зацікавлений отримати інформацію про стратегію, бо це є домінанта.

Тоді з чиєї вини відчутний брак інформації на даному етапі?

З моєї вини. Я не люблю, в якійсь мірі, преси. Люблю тихо і спокійно працювати і добре робити. Я не претендую на жодні посади. Я працюю тихо, спокійно.

Скільки осіб залучені до розробки стратегії Львова?

З нашої громадської організації 4 особи залучені до роботи. Найнятих людей є набагато більше. Експертна група формально найнята на роботу. Експерти працюють по договорах.

Коли ви плануєте завершити роботу над стратегією Львова?

Максимум в першому кварталі 2009 року стратегія буде готова. За рік ми мали б розробити. Хоч подібні стратегії розробляються набагато довше: 2-5 років. Є багато методів розробки стратегії. Якщо розробляти в кабінеті, можна за пів року зробити.

Розкажіть стратегію яких міст розробляла ваша організація?

Ми розробляли стратегію Чугуєва, Куп’янська Харківської області. Розробляли стратегію Городоцького району, міста Бібрки, багатьох сіл.

Що, на вашу думку, потрібно для того, щоб будь-яка стратегія була дієвою?

Дієва вона буде тільки тоді, коли вона буде реалістичною. Потрібно, щоб люди знали про неї, пройнялися тим, що буде напрацьовано. Тоді міська влада буде змушена втілювати ці речі в життя.

Наталія ШУТКА,
  Presstime, 04.06.2008
 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST