Про особливості затвердження стратегічних документів у Львівській міській раді Друк

Програми розвитку та підтримки окремих галузей, сфер, пріоритетів Львова почали виноситися на затвердження міських депутатів шостого скликання, починаючи з 30 грудня 2010 року. Програма – це комплекс взаємопов’язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв’язання найважливіших проблем розвитку. Усього на розгляд п’яти пленарних засідань ради було винесено 10 програм.

Ольга Стрелюк, Львівське представництво Громадянської мережі ОПОРА

 
Хронологія розгляду та прийняття депутатами Львівської міської ради місцевих Програм:

До програм, які були прийняті з першого разу, відносяться три:
1. Програма висвітлення діяльності міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів у засобах масової інформації у 2011 році.
2. Комплексна програма соціальної підтримки окремих категорій громадян м. Львова.
3. Програма «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини“ на період до 2016 року у м. Львові».

1. «Програма висвітлення діяльності міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів у засобах масової інформації у 2011 році» має на меті забезпечити відкритість та прозорість діяльності міської ради, її виконавчих органів, посадових осіб та депутатів. Насправді, йдеться про оплату послуг місцевих медіа за інформування львів’ян про роботу депутатів, міського голови, виконавчих органів. Усього на реалізацію програми затверджено 1 100 000 грн., з них на висвітлення діяльності міської ради, її виконавчих органів та посадових осіб – 450 000 грн., та 650 000 грн. на висвітлення діяльності депутатів. Враховуючи минулорічні борги Львівської міської ради, які їй дісталися через недовиконання бюджету 2010 р., реально сума коштів на реалізацію Програми у 2011 році виглядає так:

Отож, на висвітлення діяльності депутатського корпусу у 2011 р. відведено майже у два рази більше коштів, ніж на висвітлення діяльності виконавчих органів та посадових осіб, які ще за минулий рік не розрахувалися із виконавцями замовлених робіт. Схоже на те, що представники теритиріальної громади цілком погодилися із сумою бюджетних коштів, передбаченою на донесення результатів їх діяльності та діяльності міського голови до своїх виборців.

2. «Комплексна програма соціальної підтримки окремих категорій громадян м. Львова» спрямована на посилення соціального захисту інвалідів, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, ветеранів УПА та інших малозахищених категорій громадян. Загалом, на реалізацію програми заплановано використати 24 433 200 грн., які мають бути розподілені між п’ятьма комплексами заходів:

1. надання допомоги, пільг з послуг зв’язку та компенсаційних виплат (18 646 000 грн.),
2. проведення централізованих заходів соціального спрямування та реалізацію соціально-культурних проектів (800 000 грн.),
3. надання пільг дітям-сиротам а дітям, позбавленим батьківського піклування (3 607 700грн.),
4. підтримка громадських організацій інвалідів та ветеранів м. Львова (10 500 грн.),
5. забезпечення функціонування закладів соціального спрямування (1 369 00 грн.).
Серед видатків першої категорії, 2 705 000 грн. передбачено на виконання депутатських повноважень для мешканців Львова, які опинилися у скрутній ситуації. Це близько 30 тис. грн. на допомогу мешканцям від одного депутата. Для прикладу, минулого року за рахунок коштів, передбачених на виконання депутатських повноважень, була надана допомога малозабезпеченим громадянам у розмірі 2,4 млн. грн.
Обійшлося без зауважень депутатів і питання фінансування соціально-культурних пректів, про припинення фінансування яких не раз йшлося в контексті економії бюджетних коштів. Попри те, у 2011 році на цю статтю виділили 800 000 грн.

3. «Програма Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» розроблена з метою виконання Закону України «Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року» та розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації від 21.12.2010 № 1563/0/5-10 «Про затвердження програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року у Львівській області». Мета програми – створення умов для народження здорової дитини, збереження здоров’я кожної дитини впродовж усього періоду дитинства, забезпечення доступу до високоякісних медичних послуг. Загалом депутати затвердили лише стратегію програми. Що ж стосується заходів, а тим більше коштів, необхідних для реалізації, то про це не йшлося, а тому й не було зауважень щодо прийняття програми.

4. «Програма соціально-економічного і культурного розвитку міста Львова на 2011-2013 роки» була затверджена депутатським корпусом лише з третього разу, чим спричинила неабиякий резонанс у місцевих ЗМІ. Попри те, що документ не містить конкретних фінансових розрахунків чи показників, а лише прогнозовані, однак формування видаткової частини міського бюджету м.Львова на відповідні роки має здійснюватися на основі пріоритетних напрямків, визначених Програмою соціально-економічного та культурного розвитку м.Львова на 2011-2013 роки. Для депутатського корпусу важливо було узгодити запропоновані виконавчими органами пріоритети розвитку Львова із власними передвиборчими програмами та обіцянками. Крім того, місцеві обранці мали пям’ятати і про виконання ст. 10 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад», яка зобов’язує не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців. Тому важливо було з’ясувати, за що ж доведеться звітуватися перед терироріальною громадою у майбутньому.

5. Двічі була винесена на розгляд, однак і досі не затверджена радою «Програма сприяння розвитку підприємництва у м. Львові на 2011-2013 роки». Під час першого розгляду її було вилучено із порядку денного взагалі, під час другого – відхилено через зауваження членів комісій з питань економічної політики, підприємництва, інвестицій та зовнішніх відносин. За словами депутатів, програма нічим не гірша, але й не краща за решту подібних програм, однак у ній бракує конкретних механізмів для розвитку підприємництва, тому її буде доопрацьовано на засіданні комісії, а вже пізніше – ухвалено повністю.

6. «Програма правової освіти населення м. Львова на 2011-2012 роки» хоч і вносилася на розгляд депутатів двічі, (перший раз її просто вилучили з порядку денного) була прийнята без зауважень і пропозицій, оскільки не потребує на реалізацію коштів з місцевого бюджету, а також отримала позитивний відгук профільної депутатської комісії.

7. «Програма відзначення пам’ятних дат, державних і професійних свят та інших подій, що мають загальноміське значення» вперше виносилася на розгляд ради ще 27 січня, однак була вилучена із порядку денного, на наступне засідання – 17.02.2011 взагалі не вносилася до порядку денного. Програма була прийнята лише на останньому засіданні, спровокувавши чималі дискусії. По-перше, депутати внесли кілька пропозицій до поповнення переліку державних та професійних свят, по-друге, висловили бажання брати участь у виїздах міського голови на підприємства та установи для зустрічей з колективами, по-третє, висловили зауваження щодо високої вартості нагород, якими відзначає міська адміністрація з нагоди професійних свят. Після довгої дискусії, врахувавши лише першу пропозицію, депутати 74 голосами затвердили Програму та погодилися виділити 420 тис. грн. на її реалізацію.

8. Розгляд «Програми комплексних заходів з поточного утримання об’єктів благоустрою м.Львова» (такий собі make-up для міста: поточний ремонт доріг, відновлення газонів та квітників, підживлення, полив та влаштування декоративних газонів, створення композицій з квітів та стрижка кущів, влаштування доріжок у скверах, формування та обрізка аварійних дерев) викликав у депутатів більше зауважень до процедури розробки та реалізації документу, аніж до його змісту. Так, голова комісії з питань інженерного господарства, транспорту і зв’язку висловив зауваження до розробника програми, директора департаменту житлового господарства та інфраструктури, з приводу термінів ознайомлення профільної комісії із проектом програми. Виявилося, що департамент її подав на розгляд 14.02.2011 р., а комісія отримала лише за день до сесії, 9.03.2011 р. Однак від себе зауважимо, що Програма вже вдруге виноситься на розгляд сесії, вперше вона подавалася 17.02.2011 р., тому для вивчення було достатньо часу. Ще одним зауваженням комісії стала пропозиція включити до програми норму, яка б передбачала узгодження реалізації Програми та використання передбачених коштів з профільною комісією міської ради. Така вимога викликала обурення з боку міського голови – аргументом стало те, що депутати, вимагаючи більше повноважень, юридично не несуть жодної відповідальності. В підсумку, програма була прийнята без змін, а на її реалізацію передбачено 78 886 грн.

9. «Міська загальноукраїнська та міжнародна програма промоції та Програма розвитку туристичної галузі міста» були вилучені з порядку денного попередньої сесії ради, однак на останній за них проголосували без змін та зауважень. Що стосується першої, то її основне завдання – це поширення знань про місто Львів в Україні та за кордоном, налагодження співпраці з органами влади інших країн, міжнародними організаціями, закордонними установами з метою промоції міста, іншими словами – реклама Львова в Україні та за кордоном. На реалізацію програми у 2011 році відведено 1 200 000 грн., з них 293 920 грн. на покриття минулорічного боргу. Програма розвитку туристичної галузі міста спрямована на збільшення кількості туристів у Львові, а на її реалізацію передбачені видатки у сумі 103 065 грн. Можливо депутати не мали зауважень до програми через порівняно малу суму коштів, виділену на реалізацію програми, або тому, що її представляла не начальник управління туризму, яка в той час презентувала Львів на форумі у Німеччині.

***
Загалом, короткий аналіз процесу та умов прийняття депутатами Львівської міської ради 10 програм розвитку окремих сфер життєдіяльності міста дає змогу виділили тенденції та особливості функціонування представницької влади загалом.

Перше, попри те, що рада нового скликання працює більше 3 місяців, представники виконавчих органів не налагодили ефективної співпраці з депутатами загалом та постійними комісіями зокрема. Про це свідчать зауваження голів комісій з приводу невчасного подання проектів рішень на розгляд депутатів, а в підсумку – вилучення їх з порядку денного пленарних засідань. Разом з тим, не всі керівники департаментів та управлінь цікавляться висновками постійних комісій щодо поданих ними проектів рішень чи програм до початку сесії ради. Тому й маємо приклади відхилення чи перенесення окремих нормативних актів депутатами на пізніші засідання.

Друге, відтермінування остаточного прийняття стратегічно важливих Програм для їх комплексного та змістового дослідження свідчить про грунтовний та відповідальний підхід депутатів до своїх обов’язків перед територіальною громадою. Місцеві обранці намагаються не затверджувати без власного аналізу проектів рішень, запропонованих виконавчими органами, розуміючи, що легалізація формальних чи декларативних Програм розвитку не сприятиме виконанню передвиборчих обіцянок партіями перед своїми виборцями.

Третє, зважаючи на дефіцит минулорічного бюджету та існуючу досі заборгованість за виконання робіт і послуг у 2010 р., новообрані депутати намагаються контролювати доцільність та ефективність використання бюджетних коштів виконавчими органами та посадовими особами місцевого самоврядування. Прикладом цього стала дискусія навколо вартості нагород, якими міський голова вшановує почесних гостей та жителів міста.

Четверте – економія бюджетних коштів. Однак, не спостерігаємо у передбачених витратах на забезпечення функціонування депутатського корпусу. Нагадаймо про півмільйона гривень лише на висвітлення діяльності місцевих обранців у засобах масової інформації. Проект цього рішення був затверджений одразу після винесення на розгляд сесії, без жодного обговорення чи зауважень.

П’яте, усвідомлюючи брак повноважень, якими наділив місцевих обранців законотворець, депутати Львівської міської ради намагаються проводити контроль за діяльністю та виконанням основних функцій, а також використанням бюджетних коштів органами та посадовими особами місцевого самоврядування. Ілюстрацією цього стала ініціатива депутатів на останній сесії ради – узгоджувати використання коштів на реалізацію заходів за затвердженими програмами з профільними комісіями. Зрозуміло, що така ініціатива не знайшла підтрими з боку міського голови, однак сам намір говорить про серйозність намірів депутатів впливати на реалізацію місцевої політики.

Ольга Стрелюк,
Львівське представництво Громадянської мережі ОПОРА

 Львівське представництво Громадянської мережі ОПОРА

 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST