Не потрібно приурочувати написання нової редакції статуту до тієї чи іншої дати Друк

У передвиборчій програмі міський голова Львова пообіцяв громадськості новий статут міста. Про те, на якому етапі сьогодні знаходиться втілення в життя обіцянка Андрія Садового "Погляд" поцікавився у директора неурядової аналітичної організації "Центр дослідження місцевого самоврядування" Віталія Загайного.

 

cdms.jpgУ передвиборчій програмі міський голова Львова пообіцяв громадськості новий статут міста. Про те, на якому етапі сьогодні знаходиться втілення в життя обіцянка Андрія Садового "Погляд" поцікавився у директора неурядової аналітичної організації "Центр дослідження місцевого самоврядування" Віталія Загайного.

Пане Віталію, наскільки актуальною на сьогодні є потреба у зміні статуту Львова і в чому саме вона полягає?

Річ у тому, що чинний статут прийняли ще в березні 2002 року, а тому сьогодні до нього є доволі багато запитань. Ми проаналізували статути 16 обласних центрів України і дійшли висновку, що статут Львова не регламентує багатьох речей. Якщо взяти статути Києва чи Рівного, то вони, для прикладу, регламентують питання планування розвитку міста, тоді як у нашому статуті про це нічого не йдеться. Наскільки мені відомо, міський голова розпорядився розробити стратегію розвитку міста до 2027 року. Робота над цим триває як за Садового, так і триватиме після нього. Проте немає регламентації планувального процесу. Окрім того, треба зупинитися на проблемі відсутності так званої спадкоємності. Адже насправді традиція відмовлятися та відхрещувати від усього, що робили попередники, говорячи про те, що нова команда отримала місто у розрусі та з порожньою казною, є нерозумною. Бо насправді завжди є цікаві та корисні починання, які потрібно продовжувати, а не відкидати. Якщо, для прикладу, взяти ту ж стратегію, яку мер пропонує розробити до 2027 року, то навряд чи Андрій Іванович сподівається бути мером до цього часу. Але це не означає, що усе, що буде зроблено для розроблення стратегії і на що будуть витрачені бюджетні кошти, наступна команда повинна просто перекреслити.

Андрій Іванович говорив про те, що новий статут передбачатиме широку участь громадськості у вирішенні важливих для міста питань. Чи є уже якісь напрацювання в цьому напрямі?

Так, адже ми у статуті хочемо не лише відрегламентувати роботу міської влади, але й участь у цьому процесі львівської громади. Йдеться про спрощення механізмів участі громадськості та про вирішення питання результативності такої участі. Адже буває, що ми поговорили на громадських слуханнях, можливо, навіть винесли якесь рішення чи пропозицію, а далі? Яка доля цього громадського рішення? Воно є обов”язковим для розгляду міської ради чи ні? Часто після громадських слухань участь громадськості і закінчується. А так не повинно бути. Ми хочемо втримати достатньо широкий спектр форм участі громадян, щоб люди мали можливість впливати на прийняття рішень міською радою. На сьогодні у статуті, який ми маємо з 2002 року, прописані лише дві такі форми: громадські слухання та місцеві ініціативи. У новому статуті ми хочемо передбачити і інші форми участі громадськості. Для прикладу, консультативне опитування (консультативний референдум), що дасть змогу міській владі дізнатися думку львів”ян з того чи іншого приводу і вирішувати, беручи до уваги цю думку. Або ми говоримо про громадські ради, які передбачають участь у них підприємців, науковців, осіб третього сектору для забезпечення зворотнього зв”язку між мерією та громадою, чи про регламентовану роботу та участь громадських представників у робочих групах з підготовки проектів рішень органів місцевого самоврядування, що є теж доволі важливим моментом. На мою думку, на сьогодні ми дуже багато досягли у тому, що називається вулична демократія. Тепер потрібно переходити на інший, якісно новий рівень – так звану демократію кабінетну, щоб не доводилося вдаватися до вуличних форм.

Чи будуть передбачені у статуті форми відповідальності міської влади, тобто наскільки, згідно з положеннями нової редакції статуту, громада зможе контролювати те, що діється у стінах мерії?

Звичайно, таку відповідальність теж потрібно регламентувати. Частково у законі це вже прописано, де йдеться про обов”язкову звітність міського голови один раз на рік перед громадою, чи звітність депутатів. Але річ у тому, що сьогодні у нас пропорційна система, тоді як закон до неї не є адаптованим. Наприклад, як саме повинен звітувати нині депутат і перед ким, якщо округів, про які йдеться в законі, вже немає? Це ж стосується і звіту міського голови. На жаль, ці питання не є регламентованими, і це проблема, тому що в такій ситуації звітом сьогодні можна назвати будь-який документ. Новий статут повинен дати відповіді на ці питання.

Коли можна очікувати завершення процесу статутотворення?

Я вважаю, що не треба приурочувати завершення процесу статутотворення до тієї чи іншої дати. Адже, якщо це не профанація, а бажання зробити щось краще і зробити це якісно, то потрібно працювати, а не поспішати чи то до дня міста, чи до Дня Незалежності. А тому на сьогодні можна говорити лише орієнтовно про початок листопада цього року.    

ЦДМС
 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST