Місто цінностей і можливостей Друк
Володимир Воробей, учасник "Унівської  групи", про Львів у 2025 році, сильні та слабкі сторони міста.
У 2007 році 25 відомих та шанованих представників львівської громади зібралися в Унівській лаврі і підписали декларацію, якою зобов'язалися взяти на себе відповідальність за розробку стратегії розвитку Львова. 

Львівська пошта, 13 лютого 2010 року

Учасниками нового об'єднання, яке отримало назву "Унівська група", стали Мирослав Маринович, Євген Глібовицький, Ярослав Грицак, Ярослав Рущишин, Олександр Фільц та багато інших. "Пошта" запросила до розмови одного з учасників об'єднання - Володимира Воробея, аби дізнатися, що вже зробила група і чим її стратегія відрізняється від інших документів, які досі розроблялися у Львові. 
 
- Пане Володимире, розкажіть, як утворилася "Унівська група" і чому Ви вирішили розробляти стратегію розвитку Львова?
 
- "Унівська група" є сьогодні чи не єдиним прикладом громадянського суспільства у Львові в його класичному розумінні - коли дуже зайняті люди вирішили добровільно виділити свій час, щоб узятися за суспільно корисну тематику. Цікаво, що це люди різного віку, різного фаху, а це свідчить, що існує певний резонанс в ідеях. Люди об'єдналися навколо ідеї без політичних чи економічних вигод, без жодного заохочення грантовими коштами. Наша група є дуже динамічною - хтось відходить від активної діяльності, але все ж підтримує зв'язок з групою і цікавиться напрацюваннями, а хтось долучається. Зараз активними учасниками групи є близько 30 осіб, і ми цілком відкриті для нових членів, причому це можуть бути фахівці дуже різних сфер, які готові витрачати свій час й інтелектуальний капітал на користь міста.
 
- А навіщо Львову стратегія? Досі ж жили без неї...
 
- Основне питання, в якому місті ми хочемо жити? Ми вважаємо, що Львів нині втрачає свою метрополійність, і хочемо її відновити, повернувши історичну, економічну та географічну значимість Львова.
 
- А чому Львів втрачає статус метрополії?
 
- Є низка причин, чому так відбувається, однак ми не ставимо собі за мету аналізувати це. Ми лише стверджуємо те, що бачимо. Всі люди, які залучені до роботи групи, часто бувають у різних містах України, Європи та США і мають можливість порівняти Львів з іншими містами. У нас все не так погано, але місто не використовує до кінця той потенціал, який має.
 
- Що вже сьогодні напрацювала група?
 
- "Унівська група" зараз працює над розробкою візії Львова. Щоб розробити стратегію розвитку Львова, треба спершу зрозуміти, а куди ми йдемо і яким хочемо бачити Львів у 2025 році. За основу відліку ми взяли 2025 рік, оскільки це достатній термін, на який ми можемо об'єктивно прогнозувати процеси, які відбуватимуться. Загадувати далі, зважаючи на технологічний поступ і суспільні зміни, важко. Це достатньо далекий та амбітний термін і водночас цілком досяжний і реальний для реалізації.
Ми вже напрацювали загальну візію Львова у 2025 році. За нашим баченням, місією міста через 15 років є "Давати можливості та формувати цінності". Ми переконані, що унікальним у нашому місті є середовищність - Львів має культуру публічного простору - це наші кнайпи та громадське життя. Окрім цього, наше місто є прикордонням для кількох культур та цивілізацій. Тому Львів - унікальне місто, яке може впливати на формування цінностей. На жаль, нам зараз бракує можливостей. Багато людей, яких виховує Львів, розвиваються далі деінде. Тому разом із формуванням цінностей у 2025-му Львів має надавати можливості.
За два роки діяльності ми повністю опрацювали дві тематичні візії: "Львів освітній" і "Львів релігійний". Майже завершена робота над візією "Бізнес і підприємництво у Львові у 2025 році". У планах також робота над візіями "Транспорт і комунікації" і "Львів та львів'яни".
 
- Розкажіть детальніше про вже напрацьовані візії.
 
- У загальній візії ми заклали, що Львів 2025 року - це місто інноваційних компаній, інтелектуальних та творчих індустрій. Для цього освіта відіграє фундаментальне значення. Вона має бути високоякісною, зорієнтованою на цінності, неперервність та доступність. Візія - це картинка, ми малюємо і описуємо її. Визначити шлях, як до неї дійти - це вже завдання стратегії.
Якщо говорити про візію "Львів релігійний", ми її щойно напрацювали і наприкінці лютого зробимо презентацію. Ми говоримо про релігію, яка відіграє важливу роль у формуванні цінностей у 2025 році. Важливо зазначити, що в цьому аспекті не йдеться про релігію як якусь інституцію, а про певний вимір нашого життя, який може мати різні форми.
Щодо розробки бізнесової візії. Ми хочемо створити бізнес-екосистему у Львові, що складатиметься з різних програм підтримки бізнесу, структурних інституцій, цілеспрямованої підтримки інтелектуальних та творчих індустрій. Водночас говоримо про те, що має бути створено умови, аби у Львові розвивалися великий бізнес і державні установи. Ми також хочемо зрозуміти, скільки робочих місць має бути у Львові, якого типу вони мають бути тощо.
 
- Ви не єдині, хто брався за розробку стратегії Львова. Чому ваша стратегія має бути кращою?
 
- Багато людей, які були задіяні до розробки інших стратегій, є учасниками "Унів ської групи". Ми не говоримо, що ми маємо бути єдині, і не перетягуємо на себе розробку стратегії. Ми не створюємо альтернативи, а активно залучаємося в те, що робиться в місті. У нас є постійний зв'язок з іншими стратегіями.
Кардинальна відмінність "Унівської групи" у тому, що ми хочемо спершу побачити, яким має бути Львів, намалювати його картинку, а потім визначатися, як до цього прийти. Ми поки що тільки займаємося візіями, наступний крок - стратегія - план, як перейти від теперішнього стану до майбутнього. Наша перевага і в тому, що ми громадське об'єднання і люди, які задіяні в його роботі, задіяні і в дуже різних сферах життя міста. Через свою професійну діяльність вони несуть візію "Унівської групи" в реальне життя. У цьому є запорука того, що наша стратегія не ляже на поличку і про неї забудуть.
 
- Якщо малювати картинку Львова сьогодні. Які сильні і слабкі сторони міста?
 
- Найбільшою перевагою Львова є культура публічного простору і прикордонність території. Це основний актив міста. Щодо негативів - це, безперечно, ситуація з транспортом, наявність промислових базарів, невирішеність питання з великими індустріальними підприємствами. Це те, чого не має бути в місті у 2025 році.
 
- Коли ви візьметеся безпосередньо за розробку стратегії?
 
- Цього року ми ставимо собі за мету закінчити розробку галузевих візій, узгодити їх між собою і вийти на загальну картинку Львова 2025 року. А вже з початку 2011 року хочемо взятися за розробку стратегії. Сьогодні є кілька можливостей, як саме над нею працювати, адже це об'ємний документ, який потребує щоденної роботи. Можливо, ми залучимо фахові інститути, також хочемо залучити до співпраці простих громадян, вести діалог з пересічними  львів'янами, почути їхню думку. Звісно, хочеться якнайшвидше завершити розробку стратегії. Але ми дійшли згоди, що форсувати події не будемо. Ми працюватимемо як класичний суб'єкт громадянського суспільства і основне, що намагаємося - робити нашу роботу якісно.

Мирослава Іваник, Львівська пошта, 13 лютого 2010 року

 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST