Результати дослідження «Врахування органами місцевого самоврядування Львова пропозицій, поданих на громадських слуханнях протягом 2007 – 2009 років» Друк

Експертами громадських організацій  «Інститут інформаційного права»  та «Портал громадських організацій Львова» за підтримки МФ "Відродження" було проведено дослідження «Врахування органами місцевого самоврядування Львова пропозицій, поданих на громадських слуханнях протягом 2007 – 2009 років».  Пропонуємо Вам ознайомитись із результатами даного дослідження. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результати дослідження

 «Врахування органами місцевого самоврядування Львова пропозицій, поданих на громадських слуханнях протягом 2007 – 2009 років»

 

Мета дослідження:

Виявити рівень врахування пропозицій, які подавалися на громадських слуханнях у м. Львові за 2007 – 2009 роки

Експерти:

Роман Шемберко – голова громадської організації «Портал громадських організацій Львова»

Галина Чернявська – голова громадської організації «Інститут інформаційного права»

Загальна інформація:

Проведення громадських слухань регулюється Законами України «Про місцеве самоврядування», «Про планування та забудову територій», «Статутом територіальної громади м. Львова».

Відповідно до ст. 13 Закону України “Про місцеве самоврядування”, територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

 У період з 2007 по 2009 роки у м. Львові таким правом скористалось 4454 члени територіальної громади взявши участь у 115 громадських слуханнях. За цей період учасниками слухань було подано 995 пропозицій.

Відповідальним за організацію та проведення громадських слухань у Львівській міській раді є відділ громадського партнерства управління «Секретаріат ради».

Для дослідження було використано матеріали протоколів громадських слухань розміщені на офіційній веб-сторінці Львівської міської ради www.city-adm.lviv.ua у розділі «громадські слухання», а також інформацію, надану виконавчими органами Львівської міської ради  у відповідь на інформаційні запити ГО «Портал громадських організацій Львова». 


Для проведення порівняльного аналізу експертами було поділено усі громадські слухання на 5 умовних блоків відповідно до тематики та ініціатора громадських слухань.

1.         Містобудівний блок

2.         Блок житлового господарства та інфраструктури

3.         Економічний блок

4.         Гуманітарний блок 

5.         Інші питання

Такий поділ дав можливість проаналізувати активність різних виконавчих органів міської ради при організації громадських слухань та розгляді поданих пропозицій.

Нижче подано інформацію, до сфери відповідальності яких департаментів Львівської міської ради входить той чи інший тематичний блок.  В дужках подано управління, які входять до структури департаменту та були ініціаторами слухань.

1.         Містобудівний блок - департамент містобудування (управління архітектури, управління земельних ресурсів та регулювання земельних відносин, управління екології та благоустрою)

2.         Блок житлового господарства та інфраструктури – департамент житлового господарства та інфраструктури ( управління житлового господарства, управління транспорту та зв’язку)

3.         Економічний блок  - департамент економічної політики ( управління економіки, управління комунальної власності)

4.         Гуманітарний блок  - департамент гуманітарної політики ( управління культури та туризму, управління освіти)

5.         Інші питання –  цей блок включає управління, які ініціювали громадські слухання та у структурі виконавчих органів міської ради не входять до складу жодного департаменту (управління охорони історичного середовища та управління «Секретаріат ради».

 За результатами аналізу було отримано наступні дані:

Кількість проведених слухань:


 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість учасників, які взяли участь у слуханнях:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кількість пропозицій поданих на слуханнях:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зведена таблиця:

Тематичний блок

к-сть слухань

к-сть учасників

к-сть пропозицій

11

Містобудівний блок

64

1484

356

22

Блок житлового господарства та інфраструктури 

22

1863

248

33

Економічний блок

18

710

246

44

Гуманітарний блок 

5

221

75

55

Інші питання

6

176

70

 

Загалом

115

4454

995

 

1. Містобудівний блок

В даному блоці було проведено найбільше слухань – 64. В основному це проекти містобудівної документації. Цей блок питань є особливий у порівнянні з іншими. З кінця 2008 року проведення громадських слухань у даній сфері є чітко регламентовано Законом України «Про планування та забудову територій».  На виконання вимог даного закону у Львівській міській раді в період з червня по жовтень 2009 року було проведено 47 слухань,  що становить більше половини загалом  усіх слухань проведених міській раді за 3 роки. До введення в дію норм Закону України «Про планування та забудову територій» громадські слухання у даній сфері, як правило, проводились з ініціативи управління архітектури, інколи управління земельних ресурсів та регулювання земельних відносин та управління екології.

Найпопулярнішими серед львів’ян були наступні питання, які виносились на громадські слухання:

·           Проект реконструкції стадіону СКІФ на вул. Черемшини, 17 як тренувального поля до Євро 2012

·           Корегування генерального плану м.Львова

·           Концепція освоєння території історико-культурного ландшафтного комплексу "Цитадель" у м. Львові

·           Проекти будівництва підземних паркінгів на пл. Петрушевича, вул. Коперника – вул. Стефаника, вул. Батуринська та вул. Вітовського

·           Проект будівництва готельного комплексу на розі вулиць Краківської - Вірменської

Важливо зазначити, що згідно Закону України «Про планування та забудову територій» предметом громадських слухань є містобудівне обґрунтування, хоча до прийняття даного Закону типовим предметом розгляду був ескізний проект будівництва.

Розгляд пропозицій. На 64 слуханнях, які були проведені у даній сфері було подано 356 пропозицій. Проте надзвичайно складно відстежити чи була врахована пропозиція чи ні, оскільки доступ до затверджених робочих проектів є закритий. На запит ГО «Портал громадських організацій Львова» управління архітектури надало відписку, замість затребуваної інформації.

Проте не можна стверджувати, що подані до проектів будівництва пропозиції не були враховані. Наприклад, громадські слухання проекту будівництва готельного комплексу на розі вулиць Краківської – Вірменської у історичній частині міста, яка знаходиться під охороною ЮНЕСКО. На даних слуханнях більшість учасників висловилось проти запропонованого проекту і інвестором було прийнято рішення заморозити проект.

Також експертами було встановлено, що по 15 проектах будівництва після проведення громадських слухань виконавчим комітетом міської ради були прийняті позитивні рішення.

 

2. Блок житлового господарства та інфраструктури 

В даному блоці в основному на громадські слухання виносилися питання щодо тарифів на послуги, зокрема на водопостачання та водовідведення, на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій та на перевезення пасажирів.  Даним питанням було присвячено 15 із 22 слухань. Решта слухань були присвячені питанням паркування та послуг ЛКП.

Перше, на що було звернуто увагу експертами, - це різко непропорційне співвідношення кількості учасників із кількістю слухань у сфері житлового господарства та інфраструктури  у порівнянні із іншими сферами. Відповідно до статистики в середньому на одні слухання приходило 84 учасники. З однієї сторони таку активність можна пояснити актуальністю для населення питань, які розглядались на громадських слуханнях (тарифи на послуги), проте аналізуючи відгуки про дані слухання у ЗМІ напрошуються інші висновки. Практично у всіх замітках про такі слухання згадується про абсолютне домінування представників ЛКП (колишніх ЖЕКів), ЛКП «Водоканал» чи перевізників на громадських слуханнях[1].

Не можна однозначно стверджувати, що у всіх випадках люди приходили через пряму вказівку керівництва, проте повністю виключати такої можливості теж не можна.

Яскравим підтвердженням цієї тези є низька кількість пропозицій поданих на таких слуханнях. Зокрема, в середньому на сто учасників слухань припадає лише 13 пропозицій.

Розгляд пропозицій. Із 248 пропозицій, які були озвучені на громадських слуханнях у сфері житлового господарства  ініціаторами слухань було враховано 45 пропозицій, надано аргументовану відмову на 50 пропозицій, не враховано -125 та не розглянуто[2] - 28 пропозицій. В основному за розгляд пропозицій були відповідальні профільні управління даного департаменту. Найчастіше управління житлового господарства та управління транспорту та зв’язку. 

Середній відсоток врахування пропозицій у даному блоці становить 18,1%.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 3. Економічний блок

Усі питання,  як розглядались на слуханнях були питаннями регуляторного характеру.

Загалом було проведено 18 слухань, в яких взяло участь 710 львів’ян. Таким чином середня відвідуваність становить 39 учасників на одне слухання. Найпопулярнішими серед львів’ян були наступні питання, які виносились на громадські слухання:

·           Про встановлення обмежень щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та  пива

·           Про затвердження правил розміщення зовнішньої реклами у м. Львові

·           Про затвердження правил розміщення малих архітектурних форм у м. Львові.

Розгляд пропозицій. Із 246 пропозицій, які були озвучені на громадських слуханнях в економічній сфері, ініціаторами слухань було враховано 51 пропозицію, надано аргументовану відмову на 32 пропозиції, не враховано - 66 та не розглянуто - 97 пропозицій. В основному за розгляд пропозицій були відповідальні профільні управління даного департаменту. Найчастіше - управління економіки, одне слухання ініціювало управління комунальної власності. Що притаманно для даного блоку - три проекти положень, розгляд яких викликав чи не найбільший ажіотаж та, як наслідок, пропозицій, в кінцевому результаті так і не були прийняті. Мова йде про слухання щодо гральних закладів та двох слухань щодо зовнішньої реклами.

Середній відсоток врахування пропозицій у даному блоці становить 19,2%.

 

 

 

 

 

 

 

4. Гуманітарний блок

Загалом проведено 5 слухань, в яких взяло участь 221 львів’янин. Таким чином середня відвідуваність становить 44  учасники на одне слухання. На розгляд громадськості були подані такі документи:

·           Проектів концепції Меморіального комплексу памяті жертв окупаційних режимів на території колишньої в’язниці по вул. Лонцького

·           Положення про порядок проведення екскурсійної діяльності у місті Львові

·           Проект програми розвитку освіти м. Львова на період 2008 - 2012рр.

·           Питання перейменування однієї з вулиць Львова на вулицю імені Героїв Української Повстанської Армії.

·           Проект положення “Про організацію та проведення у м. Львові масових рекламних, розважальних, релігійних, культурно-просвітницьких, спортивних, видовищних та інших заходів”

Розгляд пропозицій. Із 75 пропозицій, які були озвучені на громадських слуханнях в гуманітарній сфері ініціаторами слухань було враховано 13 пропозицій, надано аргументовану відмову на 29 пропозицій, не враховано - 28 та не розглянуто - 5 пропозицій. В основному за розгляд пропозицій були відповідальні відповідні профільні управління даного департаменту. Найчастіше управління культури, одне слухання ініціювало управління освіти. Середній відсоток врахування пропозицій у даному блоці становить 17,3 %.

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Інші питання

Загалом проведено 6 слухань, в яких взяло участь 176 львів’ян. Таким чином середня відвідуваність становить 29  учасників на одне слухання. На розгляд громадськості були подані такі проекти положень:

·           Проект Статуту територіальної громади м. Львова (два слухання)

·           Проект ухвали "Про затвердження Правил дотримання тиші у громадських місцях на території м.Львова"

·           Проект ухвали "Про затвердження Комплексної програми підтримки громадських організацій"

·           Проект ухвали ”Про правила утримання і поводження з тваринами у м. Львові”

Питання заміни і встановлення віконних і дверних заповнень фасадів та порядок опорядження фасадів на території історичного ареалу м. Львова

Розгляд пропозицій. Із 70 пропозицій, які були озвучені на даних громадських слуханнях ініціаторами було враховано 43 пропозиції, надано аргументовану відмову на 12 пропозицій, не враховано - 15 та не розглянуто - 0 пропозицій. Ініціаторами даних слухань були управління «Секретаріат ради» (3 слухання), депутат А.Забарило (2 слухання),  управління охорони історичного середовища (1 слухання).  

Середній відсоток врахування пропозицій у даному блоці становить 61,4 %.

Великий відсоток врахування пропозицій у даному блоці можна пояснити насамперед тим фактом, що це єдиний блок, у якому усі слухання були ініційовані виключно з метою представлення та популяризації проекту положення,  а не на виконання чинного законодавства, тобто фактично з примусу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумкова таблиця:

Тематичний блок

к-сть слухань

к-сть учасників

к-сть пропо

зицій

пропозицій на 1 учасника

К-сть врахо

ваних

Розтлу

мачено

Не врахо

вано

не розгля

нуто

% врахо

ваних

Містобудівний блок

64

1484

356

24

-

-

-

-

-

Блок житлового господарства та інфраструктури 

22

1863

248

13

45

50

125

28

18,1%

Економічний блок

18

710

246

35

51

32

66

97

20,7%

Гуманітарний блок 

5

221

75

34

13

29

28

5

17,3%

Інші питання

6

176

70

40

43

11

16

0

61,4%

Загалом

115

4454

995

22

152

122

235

130

23,8%

 

Висновки:

Зважаючи на кількість та різноплановість проведених слухань можемо говорити про формування у  місті Львові певної традиції використання інституту громадських слухань як інструменту врядування містом.  Питання, які були подані на розгляд учасників громадських слухань, в своїй абсолютній більшості ініціювались виконавчими органами міської ради, винятком є лише два проекти ухвал депутата міської ради та питання містобудівної сфери, які, як правило, ініціювались забудовниками.

Можна підсумувати, що громадські слухання у місті Львові як інструмент врядування виконують швидше інформативну,  ніж дорадчо-консультативну функцію. Громадські слухання у Львові стали добрим засобом інформування зацікавлених сторін про ініціативи міської ради та її виконавчих органів, проте не використовуються як інструмент впливу громади на дії посадовців міської ради. У Львівській міській раді не існує чітко прописаної процедури розгляду пропозицій на громадських слуханнях і дуже часто розгляд запропонованих пропозицій залежить насамперед від доброї волі чиновника.   Загалом виконавчими органами було враховано лише 152 пропозиції із 639 поданих,  що в середньому становить 23,8 %.

 

08.02.2010.

 

Голова ГО «Інститут інформаційного права»                                                      Галина Чернявська

 

 

 

Голова ГО «Портал громадських м організацій Львова»                                     Роман Шемберко



[1] Див. http://www.zaxid.net/newsua/2009/7/6/190407/, http://galinfo.com.ua/news/53859.html,
http://www.lvivpost.net/content/view/176/90/
,  http://www.expres.ua/articles/2005/08/16/924/,
http://zik.com.ua/ua/news/2008/12/05/161068
, http://www.gazeta.lviv.ua/articles/2008/01/23/28825/

[2] Не розглянуто – дане формулювання означає, що неможливо визначити чи пропозиція врахована, оскільки даний проект положення не є затверджений. 

 Фото: www.8a.ru

 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST