Спільнокошт: творення нових сенсів та нових історій Друк

Український краудфандинг - явище нове, але перспективне. Нещодавно досвідом щодо фінансування спільнокоштом суспільно значущих проектів в Україні поділилась Ірина Соловей, засновниця платформи підтримки міських творчих ініціатив ВЕЛИКА ІДЕЯ, менеджер культури, на "Архітектурі спільного" у рамках міжнародного проекту SPACES.

У світі одним із перших вдалих прикладів краудфандингу була інтернет-кампанія по збору коштів для фінансування музичного туру британської рок-групи Marillion по всій території США, яку організували і провели шанувальники без будь-якого залучення самої групи. Тоді у 1997 році було зібрано $60 000. А з розвитком інтернет-технологій така колективна співпраця людей почала все більше розвиватись. 


 


Краудфандинг (спільнокошт, від англ. Crowd funding, crowd — «натовп», funding — «фінансування») — це колективна співпраця людей, які добровільно об'єднують свої гроші або інші ресурси разом, як правило через Інтернет, щоб підтримати зусилля інших людей або організацій. Фінансування за схемою краудфандингу може виконувати різні функції — допомога постраждалим від стихійних лих, підтримка з боку вболівальників чи фанатів, підтримка політичних кампаній, фінансування стартап-компаній та малого бізнесу, створення вільного програмного забезпечення і багато іншого. 

Яскравим нещодавнім прикладом краудфандингу у кіноіндустрії є проект іспанців The Cosmonaut, який підтримало 5 тисяч людей. Їхня кампанія ’Врятуй The Cosmonaut’ лише за перший тиждень залучила €130,000. Протягом ж усього часу фільм лише зібрав € 300,000 пожертв. Мінімальний внесок становив 2 євро. Кожен, хто зробив внесок, отримував статус співпродюсера фільму, згадку у титрах і сувенір на пам'ять. 14 травня 2013 відбулась прем'єра цього фільму. Проект студії «Riot Cinema Collective» виділяється тим, що це краудфандинговий проект, випущений під ліцензією Creative Commons Attribution ShareAlike Non-Commercial. 

Команда повністю скористалася новими технологіями для розповсюдження фільму, не залучаючи дистриб’юторів. Фільм The Cosmonaut є доступний безкоштовно в інтернеті. Навіть у «Жовтні» для показу цей фільм закачали з інтернету, і все законно. 



Український краудфандинг


Першопрохідцем з краудфандингу в Україні був проект Фонд імені мене, який проіснував два роки. Фонд збирав цікаві соціальні чи культурні ідеї, виставляв їх на сайті та пропонував користувачам надсилати кошти. 

А починаючи з 2012 року практика колективного фінансування почала розвиватись на сайтіВелика Ідея. Протягом трьох місяців проект Garage Gang Kollektiv "Створення Спільнокошту на Великій Ідеї" підтримало 114 людей на суму 40 тис.гривень, що дало початок активнішому краудфандингу в Україні. Наразі 10 проектів вже зібрало кошти. З успішними проектами можна ознайомитись тут





За словами Ірини Соловей, проект, який підтримано через краудфандинг, сягає зовсім іншого рівня. Кожен, хто навіть мінімально вкладає у нього кошти, відчуває СПІВПРИЧЕТНІСТЬ



З наукової точки зору, одночасно відбувається примноження і соціального капіталу і культурного


Наприклад, зараз кожен може долучитись до проекту Андрія Захарко - "Фестиваль «Республіка» — створюємо разом" - це створення великого малюнка-символу фестивалю в дусі стріт-арт. Саме зображення буде скомпоновано з імен людей, що підтримали ідею. 

Щоб проект став успішним, треба правильно будувати відносини з тою публікою, що буде його підтримувати. Є два типи взаємин з аудиторією
– ми знаємо, що ми хочемо казати, і тоді шукаємо тих, кому ми хочемо це донести (content is the king). 
- ми знаємо з ким ми спілкуємося, і тоді думаємо, що ми хочемо їм сказати/донести (context is the king) . 

Перший тип в основному відбувається у культурному секторі. А другий - у громадському секторі. Для побудови міцних взаємин потрібні обидва підходи, коли ви маєте певну позицію, тобто маєте, що сказати, зважаєте на контекст та заохочуєте зворотній зв'язок. 



"Потенціал взаємодії Спільнокошту в тому, що ми можемо створювати нові сенси, ми можемо створювати нові історії, ми можемо створювати нові ситуації, нові міста, і можливо навіть, що ми можемо створювати нові ідентичності"


Для розвитку таких проектів необхідна постійна модель відносин зі своєю аудиторією. Адже, люди, які дають вам щомісяця суму вартості чашки кави до вартості вечері – дають вам більш стійку основу для діяльності, ніж ті, що дають 300-400 грн одноразово. Тому треба думати про такий проект, який би виходив на нові рівні, - треба продумати, на основі чого він би це робив. Але універсальної формули немає, зазначила Ірина Соловей. 

І ще одне застереження - соціальний капітал має залишатись соціальним, а не матеріальним.

Джерело : Громадський Простір

Автор : Галина Жовтко

 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST