Найчастіше скаржаться на корупцію у владі Друк

Розмова з Леонідом Тарасенком, головою Центру громадської адвокатури, координатором Антикорупційної приймальні у Львові

  На початку грудня минулого року у Львові відкрили Антикорупційну приймальню, яка, на думку організаторів, повинна стати одним із реальних механізмів протистояння корупції в місті. Основний акцент у діяльності приймальні юристи роблять на інформаційній роботі, роз’ясненні серед громадян проявів корупції та способів боротьби з нею.

Розмова з Леонідом Тарасенком, головою Центру громадської адвокатури, координатором Антикорупційної приймальні у Львові

На початку грудня минулого року у Львові відкрили Антикорупційну приймальню, яка, на думку організаторів, повинна стати одним із реальних механізмів протистояння корупції в місті. Основний акцент у діяльності приймальні юристи роблять на інформаційній роботі, роз’ясненні серед громадян проявів корупції та способів боротьби з нею.

– Пане Леоніде, скільки людей звернулося у приймальню від початку її роботи і на діяльність яких установ найбільше скаржаться?

– За майже два місяці роботи зафіксували 70 звернень від фізичних, юридичних осіб, а також громадських, благодійних організацій. Люди звертаються із житловими, комунальними, земельними проблемами. Найчастіше йдеться про оскарження рішень, бездіяльність органів державної влади, місцевого самоврядування, виконавчих комітетів, зокрема Львівської міської ради, районних адміністрацій, багато звернень щодо дій районних адміністрацій, зокрема, Франківської, Шевченківської, Галицької. Чимало скарг було на дії контролюючих органів, зокрема на податкову адміністрацію, а також Пенсійний фонд.

У приймальню приходять не лише львів’яни, а й мешканці сіл області. Коли ми розпочинали діяльність, то думали, що найактивніше відстоюватимуть свої права люди старшого віку, однак бачимо, що активно протидіяти корупції хочуть люди різного віку й різних прошарків населення.

– Розкажіть, будь ласка, про типові скарги на прояви корупції.

– Кожен випадок є унікальним і цікавим. Цікавими для нас є земельні конфлікти за межами Львова, оскільки там здебільшого немає чіткої визначеності щодо розподілу земельних ділянок. Трапляються випадки, коли громадяни користуються земельними ділянками впродовж 30-40 років, а потім виявляється, що вони або не мають документів на землю, або був перерозподіл земель, про який вони не знали. Люди звертаються по допомогу в легалізації стосовно права на землю. Не завжди можемо допомогти, оскільки з’ясовуємо, що є рішення сільської ради або вищих органів влади про те, що землі перерозподілили чи змінили їхні межі.

– Нещодавно до нас зверталися мешканці Борислава, які мешкають у непридатному для проживання будинку. Тамтешня міська рада погоджується, що стан будівлі незадовільний, і згідна надати нове житло, однак коштів у бюджеті немає.

Зараз консультуємо щодо виплати заощаджень. Деякі люди вважають, що є певні корупційні прояви в діях працівників “Ощадбанку”, стверджують, що не всім роз’яснюють, як правильно заповнити документи. Є випадки, коли звертаються молоді люди 30-35-річного віку, які мають стареньких важкохворих батьків. Вони цікавляться, чи виплатять їм заощадження, якщо, не дай Боже, протягом цього року трапиться найгірше.

– Ви декларували, що за потреби ваші консультанти відстоюватимуть інтереси громадян у суді. Чи були такі випадки?

– Так, наприклад, у Франківському суді слухали справу за позовом Франківської районної адміністрації до громадянина про знесення нібито самовільно збудованих споруд. Ми представляли відповідача, зрештою, рішення ухвалили на користь нашого заявника, тобто ми досягли бажаного результату і справу закрили. Щодо багатьох справ уже складено позовні заяви або апеляційні скарги, очікуємо судових засідань, коли отримаємо інформацію про час розгляду, представлятимемо інтереси цих громадян.

– На які труднощі натрапляєте в роботі?

– Труднощі часто виникають через брак інформації, адже чуємо розповідь про проблему лише від людини, яка до нас звертається, а потрібен об’єктивний погляд на ситуацію, треба з’ясувати, чи справді особа, яка звертається, має рацію. Крім того, не завжди вдається одержати потрібний документ. Для цього складаємо адвокатські й інформаційні запити в органи влади.

– Чи були випадки, коли люди, які зверталися до вас, безпідставно скаржилися на корупцію?

– Таке трапляється рідко. У такому разі теж роз’яснюємо, що слід зробити, щоб захистити свої інтереси. Часто люди хочуть усе зробити максимально вигідно для себе, однак у межах закону це неможливо.

– Нещодавно у школах Львівщини почали викладати інноваційні уроки на тему антикорупції. Як уважаєте, чи допоможуть такі заходи зменшити корупцію в суспільстві?


– Якщо на таких антикорупційних уроках просто й доступно пояснюватимуть старшокласникам про корупцію та її негативні наслідки, це, звісно, матиме позитивний результат. Єдине, що, на мою думку, варто врахувати, – це цільову аудиторію й форму подачі інформації. Недоцільно переказувати закон про боротьбу з корупцією, потрібно використовувати дієві та водночас цікаві для школярів методи. 

Розмовляла Галина Квас
"Львівська газета", 4.02.2008
 
Львів відкритий для світуЛьвівська міська рада
© НГО – Портал громадських організацій Львова – NGO. Дизайн та програмування сайту – KUDEST